Kruunusillat

 
Kruunusillat-kilpailu
1 / 1

1 / 1

Kruunusiltojen suunnittelukilpailussa on tehtävänä suunnitella siltayhteys Kalasataman Sompasaaresta Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan. Kruunuvuorenselän ylittävä siltayhteys muodostuisi vähintään kahdesta sillasta, joista pisin voisi olla 1,2 kilometriä ja toteutuessaan Suomen pisin silta.

Kilpailussa on mukana kymmenen kansainvälisen tiimin 11 kilpailuehdotusta. Laiturin näyttelyssä 20.2.–9.3.2013 ehdotuksiin voi tutustua myös pienoismallien avulla.

Kilpailuehdotukset ovat näyttelyn ajan kommentoitavina verkkosivuilla. Yleisön antamasta palautteesta tehdään kooste, joka annetaan tuomariston käyttöön. Vasta sen jälkeen tuomaristo tekee päätöksen voittajasta.

Päätöstä sillan rakentamisesta ei ole tehty, vaan kilpailussa selvitetään millaisia siltavaihtoehtoja olisi mahdollista saada.

Yleisötilaisuus Kruunuvuoren joukkoliikenneyhteydestä järjestetään tiistaina 26.2. klo 18–20 Laiturilla. Tapahtuma Facebookissa.

Esittelyvideot YouTubessa
Uutinen Kruunusillat-kilpailusta
Näyttely tapahtumana Facebookissa
 
Kilpailusivusto englanniksi www.kruunusillat.fi
Kruunusillat Facebookissa www.facebook.com/kruunusillat
Kruunusillat Twitterissä www.twitter.com/kruunusillat

Kilpailutöiden esittelytekstit ja -videot ovat osallistujien laatimia. Tekstit on käännetty englannista suomeksi ja ruotsiksi. Kuvat on poimittu töiden esittelyistä, joihin voi tutustua printtimuodossa Laiturin näyttelyssä.

Katso ja kommentoi Kruunusiltoja!

232 kommenttia

Kommentit

Kaikki kiistanalaiset hankkeet yritetään nykyisin toteuttaa niin, että hankkeen markkinoimiseksi masinoidaan arkkitehtuurikilpailu ennen kuin hankkeesta on edes ehditty päättää. 
 
Kun sitten julkisuudessa esitellään näiden arkkitehtuurikilpailujen tuloksia ja pidetään kaiken maailman työpajoja ja näyttelyitä, ihmiset alkavat uskoa, että hankkeista onkin jo päätetty. Sen jälkeen pitää enää päättää mikä vaihtoehto valitaan. 

Käsittääkseni hanke ei ole kiistanalainen muilta osin kuin että tuleeko silloille autoliikennettä ratikoiden lisäksi. Ehdottomasti autot pitäisi mahduttaa myös mukaan että liikenne Kruunuvuorenrantaan ja Laajasaloon toimisi parhaalla mahdollisella tavalla jos aluetta halutaan todella kehittää. On suorastaan häpeällistä että Itä-Helsinkiin johtaa vain yksi autoväylä - Länteen on sentään useampia (=Länsiväylä, Turunväylä & Kuusisaari-Lehtisaari).

Itäväylää voidaan pitää Länsiväylän vastinparina, mutta Turunväylällekin on itään johtava vastinpari eli Lahden-/Porvoonväylä. Ei missään tapauksessa ainakaan autosiltaa pidä rakentaa Kruunuvuorenrantaan. En ymmärrä mistä tulee se oletus, että Kruunuvuorenrannasta olisi tärkeää päästä helposti ja nopeasti autolla ydinkeskustaan Helsingin niemelle. Pikemminkin pitäisi kehittää Kruunuvuorenrannan luontevaa tieyhteyttä itään ja järjestää kattavat vesiliikenneyhteydet koko Lauttasaaren ja Vuosaaren väliselle ranta-alueelle.

Kokoomus tuli paljastaneeksi, ettei 3 km pitkä silta-penger voi mitenkään olla kannattava noin 12 spåran/ruuhkatunti käyttöön. On myös hyvin kyseenalaista kuinka moni nuorempikaan pyöräilijä uskaltausi yli 20 metriä korkealle sillankannelle keskelle merenselkää. Eihän paljon matalammalle ja lyhyemmälle Lapinlahden sillallekaan kukaan ole edes ehdottanut pyöräteitä? Lautalla sensijaan pyörät kulkisivat kätevästi.
Eivät suunnittelijatkaan luota siltayhteyteensä, kun samaan aikaan Laajasalon paikoin 2*3 kaistaista moottoritietä halutaan historiallisen Herttoniemen kartanon kohdalla levittää ja rakentaa lisäkaistoja maan alle kaupungin suuntaan ohi metroaseman: kustannusarvio yli 100 miljoonaa: miten 2*3 kaistaiselle Itäväylälle voitaisiin johtaa 4 kaistalta autoja? Metrollahan keskustaan pääsee ja kaikki muut viritykset välttämättä hidastavat liityntäliikenteen ja metron tiheämpien vuorovälien sekä yöliikenteen toteutumista.         
 

 Tarkoitatko Lapinlahden sillalla nyt siis Länsiväylän siltaa Salmisaaresta Lauttasaareen? Ainakin http://www.soininvaara.fi/wordpress/wp-content/uploads/2013/02/Baanaverkko.png näyttäisi ehdottavan juurikin siihen pyörätietä.

Hanke ON kiistanalainen. Silta on tulossa Unescon suojelemaan Suomenlinnan suurmaisemaan. Hanke on jo Unescon maailmanperintökomitean tarkkailussa ja siihen on suhtauduttu Pariisin konttorissa varsin kriittisesti.

Just just. Suomenlinnasta on tähänkin asti nähnyt Helsingin keskustan ja Laajasalon öljysataman. Mutta yhtäkkiä kaupungin näkeminen mereltä päin onkin kiellettyä?

Pitäisi purkaa koko Suomenlinna, jos se häiritsee sillan rakentamista yli kahden kilometrin päässä. Siitä on silloin kaupungille enemmän haittaa kuin hyötyä.

 Helpointahan olisi rakentaa metron toinen linja joka on jo osittain rakennettu kamppiin saataisiin joukkoliikenne maan alle. säästyisi merimaisemat

"Käsittääkseni hanke ei ole kiistanalainen muilta osin kuin että tuleeko silloille autoliikennettä ratikoiden lisäksi."
Ei tuokaan asia ole kiistanalainen. Jokainen järjissään oleva liikennesuunnittelija ymmärtää, ettei sillalle voi tuoda autoja. Keskustan katuverkko ei niitä vedä, eikä sillan rakentamiskustannuksia kannata tuon takia tuplata. Vain jotkin asioista pihalla olevat poliitikot ovat tuota järjetöntä ideaa heitelleet silloin tällöin.

Samaa mieltä. Laajasalo on umpipussisaari, josta nykyisellään poistutaan vain yhtä tietä pitkin. Jo nyt pääsy Itäväylälle on ruuhkainen. Laajasalon väkimäärän kaksinkertaistuttua Kruunuvuorenrannan rakentamisen jälkeen tarvitaan välttämättä uusi poistumisreitti. Jo aiemmin kaupunki päätti sillan rakentamisesta, mikä on järkevä kompromissi liian kalliin metron (joka olisi ollut harkittavissa jos Santahamina olisi asutettu) ja uusien bussivuorojen (joka ei olisi ratkaissut umpipussiongelmaa) välillä. Mutta miksi täysin mahdottomat köysirata- ja lauttaratkaisut edelleen kummittelevat julkisuudessa? Vitsi ei tule vakavasti otettavaksi vaikka sitä toistaakin.
Silta ei palvele vain laajasalolaisia. Kaikkia Itäväylän käyttäjiä auttaa, kun Laajasalon liikenne ei kulje pelkästään Itäväylän kautta. Silta avittaa helsinkiläisiä tutustumaan Laajasalon kauniiseen luontoon. Mutta on myös helppo ymmärtää, etteivät hakaniemeläiset ja kruunuhakalaiset halua sillan toista päätä lähelleen.
 
 

 Ehdottomasti autot mukaan mutta rajoituksena voisi olla, että heenkilöautot vain voisivat käyttää siltaa raitikoiden lisäksi.
Pyörä ja jalankulku voisi jättää pois niiden käyttäjämäärät on niin pienet ja jos joku haluaisi pyöräillä niin kulosaaren katta se kävisi hyvin. Saisi hieman enemmä liikuntaa, siksihän sitä on pyöräilemään lähdetty.
VVN

Taas on näköjään vastustajat aktivoituneet. Silta pystyyn ja mahdollisimman näyttävänä vielä. Helsinkiläiset ovat vielä satojen vuosien päästä tyytyväisiä rakentamisesta päättävien kaukokatseisuuteen.
Hienosta sillasta tulee merelliseen Helsinkiin hieno monumentti, jolla on vieläpä oikea käyttötarkoitus.
Jos joku ei ymmärrä miksi kehittyvässä kaupungissa rakennetaan, lähteköön hakemaan inspiraatiota Salpausselän tuolta puolen.

Raitiovaunusta, myös matalalattiavaunusta, pitää olla esteetön näkymä merelle. Kaikenlaiset kalteriputket, joihin raitiovaunu on tungettu kulkemaan, ovat matkustajien kidutusta. Katokset ja levähdyspaikat sopivat taas hyvin jalankulkijoille.

Köysirata ratkaisee liikennepulmat riittävän hyvin.  Alpeilla vastaavan pituisella köysiradalla matkustaa tuhansittain ihmisiä monta kilometriä ylöspäin lähes äänettömästi, säältä suojassa ja upeista maisemista nauttien. Alta mahtuu vesiliikenne ja energiaa kuluu luultavasti paljon vähemmän kuin ratikalla.
Jos silta rakennetaan, niin jalankulkureitit pitää olla ylempänä kuin ratikat ja niitä pitää olla kahdella puolella.  Kulosaaren sillan jatkuva remontointi on tarkoittanut käytännössä sitä, että seitsemän vuoden aikana ehkä yhden kesän on voinut pyöräillä itselle luontevammalla puolella siltaa.  Miten kunnostus aiotaan tuossa sillassa hoitaa? Se, että ratikat menevät jalankulkijoiden yläpuolella on epämiellyttävää.  Kokeilkaa viettää 20 minuttia esim. metrosillan alla.  Sillat pitää rakentaa lähelle merenpintaa.  Nousut pyöräilijöille tulee liian suuriksi, jos silta nousee noin korkeaksi.  Moni ei viitsi ajaa edes Kulosaaren sillan nousua. Jos Herttoniemenrantalaisten ja Kulosaarelaisten maisemat pitää pilata koko vuodeksi niin mitä väliä on, jos ei muutama purjehtija pääse kesäkuukausien aikana avomerelle. Purjeveneille voi tehdä paikan sillan kupeeseen meren puolelle.

Taas on näköjään vastustajat aktivoituneet. Silta pystyyn ja mahdollisimman näyttävänä vielä. Helsinkiläiset ovat vielä satojen vuosien päästä tyytyväisiä rakentamisesta päättävien kaukokatseisuuteen.
Hienosta sillasta tulee merelliseen Helsinkiin hieno monumentti, jolla on vieläpä oikea käyttötarkoitus.
Jos joku ei ymmärrä miksi kehittyvässä kaupungissa rakennetaan, lähteköön hakemaan inspiraatiota Salpausselän tuolta puolen.

Nimenomaan salpausselän takaa tulee siltojen rakentajat, jotka eivät ymmärrä, että meri erottaa saaria mantereesta ja että kaikkiin saariin ei pidä mennä asumaan, jos entisetkään sillat eivät riitä. Sitäpaitsi voihan sitä salpausselän suuntaankin rakentaa. Seikka mikä tässä keskikaupunkilaisessa hiekkalaatikossa mellastavilta kaupunkisuunnittelijoilta on vakavasti unohtunut. Merimaisema on rikkautemme, ei tyhjänpäiväiset siltamonumentit.

 Miksi raitiotie. 
Eikö voisi ajatella, että kulkuyhteys tehtäisi omalla metrolla liittyen itämetroon. Ajallisesti sen käyttö olisi yhtänopeaa. Eikä olisi kovinsuuria ogelmia yhteyksien luomisessa.Ja sen käyttöalueseen voisi liittää paljon useampi kapunginosia nyky metro pelaa hyvin sillä on pysäkit ja kulkuyhteydet   valmiina. ja se on nopea eikä ole rasitteena muuta liikennettä. 
Kun olen lukenut tiedotuvälineistä niin Roihuvuvuori - Laajasalo suuntaan liikenne pitäisi laittaa tunneliin, että siltä suunnalta tulevat voisivat liittyä itäväylään  helpommin niin kustannukset eivät olisi kovin suuret ajateltuna jos kummallekin liikennetyypille tehdään omat ratkaisut.
Kannattaako lunto näkymä uhrata vain muutaman minuuti vuoksi. 
VVN

 
Helsinki ei tarvitse Kruunusiltaa.
"Gamla Stan" pitäisi jo rauhoittaa turismille ja kunnallistekniikan korjaajille.
Uusi keskusta ja liikenteen solmukohta rakentuu luonnollisesti Pasilaan.
Sinne on Laajasalostakin hyvät maantieyhteydet.
Itämetro Pasilaan!
Länsimetro Leppävaaraan!
EI PISARARATAA!Helsinki ei tarvitse Kruunusiltaa.
 
 
 
 

Laajasalolaiset tarvitsevat toisenkin yhteyden mantereelle, sillan Kruunuvuoren rannsta Hakaniemeen tai muualle keskustaan. 
Laajasalossa asuu Kruunuvuoden rakentamisen myötä liki 30.000 asukasta, veronmaksajia. Kruunuvuoden silta helpottaa työmatkakulkemista sekä mahdollistaa muiden helsinkiläisten "pääsyn" saarellemme töihin tai upean luonnon ja monien uimarantojen äärelle.  
Nykyisin saareltamme mantereelle on vain yksi kulkureitti, silta Herttoniemeen. Sitä käyttää myös Santahaminan sotaväki. 
Kaunis silta on myös upea maamerkki. Upeita ja isoja siltoja löytyy monista Euroopan ja maailman kaupungeista. Monista on tullutkin kaupungin tunnuksia. Helsinki haluaa olla kansainvälinen eurooppalainen kaupunki.  Sen tulisi myös näkyä rohkeana rakentamisena sekä kansalaistensa liikkumisen helpottamisena.   

Edelleen, kenekään ei ole pakko muutaa huonojen liikenneyhteyksien päähän. On valitettavaa, että kaikkien pitää päästä ´keskustaan´ vieläpä mahdollisimman nopeasti. On kaupukisuunnittelijoiden virhe, että kaikki keskitetään Helsingin niemelle. Kun Laajasalo rakennetaan täyteen, voin vakuuttaa, että luontoa ei ole siellä jäljellä sen enempää kuin muuallakaan Helsingissä, että se siitä muiden kiinnostuksesta. En kaipaa ´maamerkkejä´ mereen. Rakennetaan ne maalle ja jätetään meri vapaaksi kuikijoille ja ajattelijoille.    

Laajasalolainen siltojen kannattaja on keksinyt, että silloista olisi hyötyä myös kantakaupungissa asuville. Nämä voisivat päästä ulkoilemaan Laajasaloon hyviin ulkoilumaastoihin ja uimarannoille. Ihan hienoa, mutta eihän siihen nyt sentään siltaa tarvitse rakentaa. Tällaisille satunnaisille luontomatkailijoille sopisi vesibussiliikenne oikein hyvin.

 Onneksi Guggenheimin EUR 4 miljoonan arkkitehtikilpailu ehdittiin viime metreillä pistää jäihin ennen hankkeen kuoppaamista. Meinasi nekin verorahat mennä kankkulan kaivoon. Olisi kyllä hyvä jos julkisuuteen kerrottaisiin paljonko rahaa on palanut tähän jo useita vuosia kestäneeseen siltahankkeeseen? Olikohan tämän arkkitehtikilpailun kustannus n. EUR 2 miljoonaa? Ihan pienistä summista ei siis puhuta.

 Onneksi Guggenheimin EUR 4 miljoonan arkkitehtikilpailu ehdittiin viime metreillä pistää jäihin ennen hankkeen kuoppaamista. Meinasi nekin verorahat mennä kankkulan kaivoon. Olisi kyllä hyvä jos julkisuuteen kerrottaisiin paljonko rahaa on palanut tähän jo useita vuosia kestäneeseen siltahankkeeseen? Olikohan tämän arkkitehtikilpailun kustannus n. EUR 2 miljoonaa? Ihan pienistä summista ei siis puhuta.

Noista kilpailutöistä on varmaan paljon digitaalista materiaali. Ei
osunut ainakaan heti silmiin. Olis kiva, jos ne saataisiin myös
verkkoon nähtäviksi.

Materiaalina kustakin ehdotuksesta on piirustuksia ja tekstiä sekä esittelyvideo.
Aineisto on tulossa nettiin heti, kun se saadaan vastaanotettua. Kilpailutöiden kuva-aineiston viimeinen vastaanottopäivä on 15.2. ja pienoismallien viimeinen palautuspäivä 18.2. Näyttely alkaa 20.2, mihin mennessä aineisto pyritään saamaan myös verkkoon.

Mitä jos tyytyisimme monisatamiljoonaisen jättisiltaurakan sijasta siihen, että bygataankin kaksi pienempää siltaa eli n. 250 metrin ratikkasilta Laajasalosta Kulosaareen Bomansonintielle sekä n. 375 metrin ratikkasilta Hylkysaaresta Katajanokan Merikasarminkadulle?
 
Kulosaaressa päästäisiin uudestaan ajelemaan entistä ratikkareittiä, tietenkin sillä erolla, että se koukkaisikin Katajanokalle Mustikkamaan, Korkeasaaren sekä Hylkysaaren kautta - jo olemassa olevia kulkuväyliä hyväksi käyttäen.
 
1. Maksaisi hemmetisti vähemmän ja lisäksi yhteys olisi paljon nopeampi toteuttaa.
 
2. Olisi maisemallisesti erittäin upea reitti ja palvelisi erinomaisesti keskustan turisteja ajamalla suoraan Korkeasaareen sekä Mustikkamaan uimarannan välittömään läheisyyteen.
 
3. Olisi helppo saada hyvin nopeaksi ratikkayhteydeksi koska ao. reitillä ei juurikaan liikennettä ole.
 
4. Palvelisi paremmin koko tulevaa läntistä Laajasalo ja jo olemassa olevia asuinalueita (esim. Kaitalahti, Eteläinen Kulosaari, Mustikkamaa) sekä mahdollistaisi reitin varrelle tiivistävää uudisasutusta. Esim. Mustikkamaan parkkipaikat voitaisiin kansittaa ja niiden päälle rakentaa kerrostaloja. Myös Hylkysaaresta olisi mahdollista kehittää ihan oikea pieni asuinalue, vaikkapa helsinkiläinen miniversio Tampereen Pispalasta.

Tässä on erittäin hyvä ehdotus, joka on käynyt omassakin mielessäni. Hanketta tosin vastustaisi todennäköisesti Kulosaaren rikas väestönosa, joka ei halua hienostokaupunginosaansa meluavia raitiovaunuja tai muutakaan läpikulkuliikennettä häiritsemään huvila-alueensa rauhaa.

Minusta idea on loistava! Olen jo pitkään kaivannut siltaa kuliksen ja laajikan välille.

 Tykkään. Kaikissa filmeissä mietityttää miten sillalla voi liikkua öisin, iltaisin, tuulessa , sateella. Kvellen tai pyöräillen. Ainoastaan yksi ehdotus oli edes miettinyt sitä mutta  turvattomuus kasvaa jos putken sisään pitää mennä. Pätkittävä. Kannatan.